מאמרים וכתבות

טיפים להורים ואנשי חינוך ביחס לציורי ילדים

מאת: דנה שחם    20.10.09
דנה שחם, תרפיסטית באומנות, נותנת לנו טיפים כיצד להתייחס לציורי ילדינו.

  הוספת תגובה חדשה

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של חוגל
לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.


 

  שלח לחבר

שלח את המאמר ל -



כל החוגים והפעילויות של דנה שחם

מתוך הבנת שלבי התפתחות הציור ניתן להביןעד כמה הערותינו על ציוריהם של ילדינו משפיעות על הנאתם ורצונם להמשיך לצייר, ביקורת של הורה ו/ או מורה מתוך חוסר הבנת שלבי ההתפתחות יכול אף גרום נזק או רתיעה של הילד מציור.
הציור מאוד חשוב להתפתחות השכלית והרגשית של ילדינו, להלן מס' טיפים להתייחסות לציורי הילדים:

1. לעודד ציור אצל ילדים בעיקר בעת משבר או מצוקה, הביטוי האומנותי משחרר ממועקה. אפשר להציע לילד לספר מה יצר אך גם לכבד את פרטיותו ולא לתחקר אותו. (רלוונטי לכל גיל).

2. לא להעיר או לתקן עיוותים, הם טבעיים לשלב בו מצוי הילד, לא רצוי לומר: "אבל האיש לא יכול להיות יותר גדול מהבית", למשל.

3. לא לתת פתרונות איך לצייר, לעודד את הילד למצוא פתרון בעצמו וכמובן לשבח את התמודדותו.

4. כן אפשר לצייר ליד הילד, לפי יכולותינו אנו, ולאפשר למידה דרך חיקוי.

5. "אמא תציירי לי סוס..." אפשר אבל לא יותר מידי.

6. תאר את מה שאנו רואים בתמונה ולא מה שאנו חושבים שהיא מייצגת (בעיקר בשלבי הציור הראשונים). כלומר : "אני רואה פה קוים ועיגולים ....ציירת בתנועות גדולות וחזקות...זה מאוד צבעוני....אני רואה שהשקעת הרבה מאמץ בעבודה..."

7. להתעניין בתוכן הציור על ידי שאלות ולא על ידי הפרשנות האישית שלנו. כלומר: " ספר לי מה ציירת פה?.... ולא-האם ציירת איש או אישה?

8. לתת חיזוקים מציאותיים, להיות אותנטיים. לפעמים הציור - נחמד, לפעמים - יפה ולפעמים - מדהים, אם תמיד נגיד מדהים, נאבד את האמינות שלנו בעיני הילד (ובצדק- הרי הוא אינו טיפש).

9. אם הילד שואל האם הציור יפה, לענות ביושר אך לא בשיפוטיות, כלומר: אפשר לומר "נראה לי שהפעם לא השקעת כל כך בציור, ראיתי כבר ציורים שלך שהיו טובים מזה", לא לומר - "לא יפה, סתם, מכוער..."

10. לתלות ציורים נבחרים ושמוצאים חן בעיניכם על המקרר או במסגרת פשוטה על הקיר.

11. אי אפשר לשמור את כל העבודות, לכן רצוי להסביר זאת לילד ולבחור יחד את אילו שרוצים לשמור (לא כל מה שיפה בעינינו משמעותי לילד, יש להתחשב גם בו), ליצור תיק עבודות לאחסון הציורים שנבחרו. אם בכל זאת הילד שומר יותר מידי ציורים וחייבים לסנן, אז לזרוק מבלי שהילד יראה או ימצא אותם למחרת בפח, חשוב לדעת שעבור הילד לעיתים חשוב יותר תהליך העשייה ולא התוצר הסופי (אז בלי ייסוריי מצפון).

12. ילד הוא מדען והציור הוא דרכו לחקור את העולם, חשוב, לא לתת לו תשובות מראש. לתת לו לחקור ולחפש פתרונות לבד (כמובן במידת הסביר, אם הוא ממש נאבק וניסה כבר אפשר להציע כמה אפשרויות ושהוא יבחר את מה שהוא הכי אוהב).

13. לא לבקש שהילד יוסיף פרטים לציור רק כדי לרצות אותנו, אל תגידו :"הציור ריק, אולי תוסיף...", " למה לא עשיית גם...". החוויה שאנו יוצרים באמירה זו היא: "אתה לא מספיק טוב" מכיוון שהילד מזדהה עם ציורו.


  הוספת תגובה חדשה

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של חוגל
לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.