מאמרים וכתבות
חוגי יצירה לגיל הרך - מיתוסים ומציאות
מאת:
אלונה וינוגרדוב 29.08.10
לקראת שנת הלימודים תשע"א אלונה וינוגרדוב מספרת על חוגי יצירה לילדים
• הילד שלי בכלל לא אוהב יצירה
• לא נכון. יצירתיות היא יכולת אנושית מולדת. כל אחד יכול ליצור אמנות בעלת משמעות. ילד נרתע מעשייה אמנותית בשל סיבה אחת – לא היה לו מספיק חוויות חיוביות בתחום. חוג הבעה באמצעות אמנות זאת הזדמנות מעולה לגלות את ההנאה שבעשייה היצירתית, לחוות הצלחות ולחזק את הביטחון העצמי של הילד ביכולתו היצירתית.
• הילד שלי גם ככה כל הזמן מצייר בגן ובבית. אין סיבה להעמיס עליו עוד חוג.
• לא נכון. ציור, כמו הדיבור הוא חלק טבעי בהתפתחות האדם בשנים הראשוניות לגדילתו. הילד לומד להפעיל חפצים שונים, וביניהם הגיר או העיפרון, שאותו הוא תופס בארבע אצבעות ומנסה לשרבט. אט אט מצליח הילד לאחוז בעיפרון באופן גמיש יותר ובמקביל הוא מגלה את הקסם של סימון העולם. השרבוטים מתפתחים לסכימות ראשוניות, עד שלבסוף מגיע הילד למסוגלות לתאר אובייקטים באופן מציאותי יחסית. לצערנו הרב, יכולת זו באה ביחד עם מודעות ביקורתית ונוקשות הולכת וגוברת בביטוי האמנותי. בשלב זה מפסיקים רוב הילדים לעסוק בהבעה אמנותית בשל חשש באי עמידה בציפיות שלהם עצמם ושל הסביבה. חוג הבעה באמצעות אמנות זאת דרך מצוינת להקנות לילדך בטחון ביצירתיות הטבעית שלו ולהעשיר את עולמו התרבותי והרוחני.
• ילדים קטנים מציירים באופן טבעי. הוראה מתודית רק תזיק לחופש הדמיון והספונטניות של הילד בציור.
• לא נכון. הסביבה הטבעית של הילד חוטאה בהנחיות גלויות וסמויות להתבטא בספונטניות, רק בלי לצייד את הילד בכלים טכניים הדרושים לו. כתוצאה מכך, הבלבול של הילד בציפיותיו מהעשייה היצירתית הולך וגובר, וההנאה הולכת ונעלמת. ביטוי עצמי באמצעות אמנות הופך במהרה לנחלתם של ילדים בעלי כשרון אמנותי מיוחד בלבד, וחבל...
מעורבות נכונה המותאמת לגיל הכרונולוגי והפסיכולוגי של הילד מעשירה, מעודדת ומאפשרת פיתוח דרגות חופש גבוהות יותר. וזאת לא רק ברכישת מיומנות הציור אלא גם, ובעיקר, בפיתוח חשיבה יצירתית אשר תשמש את הילד בכל תחומי חייו.
• יש כל כך הרבה חוגי יצירה לגיל הרך, מאוד קשה לבחור את החוג שמתאים לילד שלי.
• נכון, היצע הוא גדול מאוד. לכן, כדאי לברר מה באמת מציעים בחוג. הביטחון של הילד ביצירתיותו הוא שברירי מאוד, ולעתים מספיק הנחיה אחת לא מתאימה או הערה אחת כדי שיפסיק להתבטא באמנות. בחרו מקום, שבו מתמקדים בתהליך ולא בתוצר, בהבעה חופשית ולא בשיפוטיות, בחינוך ליצירתיות ולא בחינוך למצוינות.
• חינוך ליצירתיות? כולם עושים דברים יפים.
• להיות יצירתי זה לא אומר לדעת לעשות דברים יפים, וגם, לאו דווקא, להיות בעל חוש אסתטי. להיות אדם יצירתי זה אומר להימצא בתהליך מתמיד של השתנות. זה להיות מסוגל לערער על נורמות מקובלות, זה לראות דברים מנקודות ראות שונות, זה להישמע לעצמי ולהפחית את התלות בהערכה של הזולת. להיות יצירתי - זה להשהות שיפוט, זה לדעת לשאת אי ודעות בתהליכים, יחסים וקבלת תוצרים, זה להיות אישיות אוטונומית.
עם יד על הלב, בעולם שכל כך מעודד תחרותיות והישגיות, כמה פעמים יצא לילדך להימצא בסביבה שמעודדת יצירתיות?