מאמרים וכתבות
מדריך לבחירת בית ספר להכשרה באימון
מאת:
יורם גורדון 30.11.10
חיפוש באינטרנט מגלה רשימה של תוכניות ובתי ספר שמכשירות לאימון. אז איך בוחרים את תוכנית המתאימה?
למה זה חשוב לבדוק לפני שמתחילים ?
? זו השקעה כספית לא מבוטלת של זמן ואנרגיה אישית.
? בדרך כלל – זהו קורס שלא חוזרים עליו. כלומר זאת בחירה של פעם בחיים !!
לפני שמתחילים בבחירה עליך להגדיר לעצמך לאיזה מטרה אני הולך ללמוד אימון?- בדרך כלל אנשים הולכים ללמוד אימון מהסיבות הבאות:
-לעשות שינוי קרירה, כלומר ללמוד להיות מאמן ולעסוק בזה כעיסוק מלא או עיסוק חלקי או עיסוק בהתנדבות
- לבדוק את האפשרות שאולי אימון יכול להיות הקרירה הבאה שלי
- להתפתחות אישית ,לרכוש כלים ודרכי חשיבה אחרים מאילו שיש לי.
במידה ואתם מעוניינים בקורס כמקום להתפתחות אישית אז שיקולים כמו מחיר, נגישות פיזית , יום ושעות מתאימות ללימוד הם בהחלט רלבנטיים. גם אז , בדקו מי המורים, מה ההכשרה שלהם ? מה ההסמכה שלהם? מה הניסיון שלהם?.
אם אתם שוקלים לעסוק באימון כעיסוק מלא או חלקי ,להלן מדריך למתעניין המתחיל בחיפוש אחר בית ספר מתאים:
1) כמה שנות ניסיון יש לבית הספר בהכשרת מאמנים ?
- ככל שלבית הספר ניסיון רב יותר, יש סיכוי גדול יותר שהוא הריץ והכשיר תוכניות לימוד רבות יותר.
2) האם תוכנית הלימודים נבחנה באופן בלתי תלוי על ידי גורמים מקצועיים בלתי תלויים ונמצאה מתאימה להכשרה לאימון?
- כיום הגוף היחיד שבוחן ומסמיך תוכניות לימוד להכשרה באימון בעולם הוא הפדרציה הבין לאומית לאימון ה – ICF . כדאי להיכנס לאתר שלהם ולראות לאיזה תוכניות הכשרה באימון בישראל יש הכרה על ידי הפדרציה הבינל"א לאימון ה – ICF. לפרטים-
- http://www.coachfederation.org/research-education/coach-training-programs/tpss/
-
3) מי הם המורים של הקורס ?
ככל שלמורים בקורס יש ניסיון רב יותר בהכשרה ובאימון כך המטען האישי שהלומד מקבל גדול יותר. ככל שהמורים בקורס הם מאמנים בעלי הסמכה בין לאומית באימון ובעלי הדרגה הגבוהה באימון MCIL של לשכת המאמנים בישראל הלומד ידע שהם עמדו במבחן הערכה חיצוני ושהם בעלי ניסיון רב באימון.המלצה- בקשו לפגוש את המנחה של הקורס לפני ההרשמה שלכם לקורס,התרשמו מהניסיון והיכולת שלו ואל תתביישו לבקש לראות את תעודות ההסמכה שלו/ה.
4) האם לבית ספר יש גישת אימון מובחנת וברורה?
לרוב תוכניות ההכשרה לאימון יש מכנה משותף רחב שנע סביב שפה (אבחנות), מיומנויות וכלים.למעט מאד תוכניות הכשרה לאימון יש גישת אימונית שלמה, מובחנת וברורה המייחדת תפיסה שלמה ורחבה של אימון.
5) מה הקף שעות הלימוד ומה מלמדים?
דרישות המינימום של לשכת המאמנים בישראל הם 175 שעות לימוד אקדמיות, באתר הלשכה יש הסבר מפורט של נושאי הלימוד,לפרטים-המלצה -בדקו וראו האם בית הספר עומד בדרישות.במידת הצורך, בקשו מנציג בית הספר להראות לכם כיצד הוא עומד בדרישות.
6) מהם דרישות הקבלה לקורס ? האם כל אחד שמשלם מתקבל?
- כיום יש דרישות קבלה ברורות בישראל כפי שהוגדרו על ידי לשכת המאמנים בישראל,לפרטים-
http://www.ilcc.org.il/vault/documents/HasmahotNew.pdf
- המלצה- אם בית הספר מוכן לקבל אתכם ללא בדיקת התאמה מוקדמת (שאלון/ראיון אישי) הוא רוצה בעיקר את כספך !
7) מה דעתם של הבוגרים והתלמידים על תוכנית ההכשרה ?
- בקשו לדבר עם בוגרים ותלמידים וראיינו אותם לגבי תוכנית ההכשרה, המורים ודרישות בית הספר. בקשו גם חוות דעת ממאמנים ותיקים על המלצות לבתי ספר אחרים, מלבד אלו שהם למדו בהם.
8) מה קורה לבוגרים לאחר סיום לימודיהם ? מי מלווה אותם בתהליך ההסמכה ?
- בדקו מראש מה רמתם של המאמנים והמדריכים המלווים את הבוגרים בתהליך ההסמכה. אל תתביישו לשאול אם יש להם הסמכה, על ידי מי (גוף חיצוני בלתי תלוי ולא רק של בית הספר) ואיזה הכשרה הם עברו.
9) האם בית הספר מסייע לבוגריו במציאת מתאמנים להתמחות ?
במסגרת ההסמכה תדרשו לאמן תחת הדרכה , מאיפה תשיגו מתאמנים? בדקו-האם בית ספר מסייע בהפניית מתאמנים!
10) האם בית הספר דואג למסגרות למידה ותמיכה המשכיות?
להיות מאמן מחייב המשך תהליך למידה. בדקו האם בבית הספר יש מסגרת למידה המשכית וקבועה של השתלמויות והתמחויות. כמו כן, האם במסגרת בית הספר מתקיימת פעילות קהילתית שבה הבוגרים נפגשים לקדם ולתמוך אחד בשני.
11)מה לגבי כסף? – זה חשוב ושווה השוואה. אבל זכרו, זהו רק שיקול אחד ולא המרכזי. כי לומדים אימון פעם בחיים!!
לסיכום, ההחלטה איפה ללמוד לאמן מורכבת ולא פשוטה, משום שללומד הפוטנציאלי אין מראש את כל ה ידע הדרוש כדי לבחון איזו תוכנית לימודים מתאימה עבורו . לכן,שווה להשקיע בבדיקה. ללכת ולפגוש את בית הספר ,את המורים שלו ולהתרשם.והעיקר, לא לחשוש ולשאול שאלות ולקבל חוות דעת .
בהצלחה בבחירה !!!