מאמרים וכתבות

מדע נגיש

מאת: לנה    02.11.11
כל ילד היום לומד בבית ספר שיעורי מדע. אך האם זה מספיק?

  הוספת תגובה חדשה

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של חוגל
לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.


 

  שלח לחבר

שלח את המאמר ל -



כל החוגים והפעילויות של אלנה ..

מדע נגיש

כל ילד היום לומד בבית ספר שיעורי מדע. אך האם זה מספיק?
ננסה להיזכר בשיעורי המדע שאנחנו למדנו – שיעורים משעממים, ארוכים ומייגעים שלא באמת לימדו אותנו איך פועל החשמל, איך נטענת סוללה ולמה השמרים מנפחים את הבצק.
לדעתי, המדע יכול להיות מעניין, נגיש, כיפי ולהוות פעילות מעולה וזמן איכות לכל המשפחה

כימיה

תגובות כימיות רבות מתרחשות סביבנו ובתוכנו: כימיה נכנסת למשחק בכל פעם שאנחנו מבשלים ביצה או אופים עוגה, כאשר אנו נושמים, לועסים או מעכלים
במאמר זה נציע ניסוי מדעי שניתן לעשות בקלות שיפגיש את ילדכם אם כימיה בחיי היומיום שבסופו יבינו כולם למה השמרים מנפחים את הבצק.

החומרים שתצטרכו:
בקבוק פלסטיק
כוס מים חמים (אין צורך במים רותחים, מי ברז חמים מתאימים)
3 כפויות שמרים
3 כפיות סוכר
בלון
כפית

אופן ביצוע פעילות
יש לשים בבקבוק שלוש כפיות שמרים ושלוש כפיות סוכר.
למזוג מעליהן לאט את המים החמים.
לשים את הבלון על צוואר הבקבוק והמתן כחצי שעה.
ואז ניתן להבחין כי על פני הנוזל מצטבר קצב והבלון מתנפח.

מה קורה?
שמרים הם פטריות מיקרוסקופיות, שניזונות מסוכר ומייצרות גז דו תחמוצת הפחמן (פחמו דו חמצני) אשר מבעבע על פני השטח של הנוזל ובשל כך הנוזל הופך לקצפי. לאחר מכן הגז משתחרר באוויר הלכוד בבקבוק ומנפח את הבלון בשל הנפח הרב שהוא תופס.
בתהליך הכנת הלחם השמרים ניזונים מהסוכר שנמצא בקמח ומייצרים את דו תחמוצת הפחמן שמתפיחה את הבצק. במהלך הבישול, כאשר דו תחמוצת הפחמן משתחרר באוויר, הוא יוצר את בועות האופייניות בחלקו הרך של הלחם.

מושגים מדעיים ועקרונות טכנולוגיים אשר נלמדו
*שמרים מורכבים מפטריות אשר ניזונות מסוכר ופולטות פחמן דו חמצני.
*הוספת שמרים ללחם גורמת לטפיחה ע"י בועות פחמן דו חמצני.
*גם חומרים גזיים הינם בעלי נפח וניתן לעמוד נפח גז הנפלט בתגובה זו ע"ב גודל הבלון אשר התנפח.
*גז שמשתחרר בלחץ גורם כוח מנוגד לכיוון שחרור הגז – ניתן להדגים עקרון זה ע"י שחרור הבלון מהבקבוק.


  1. הערות והארות לניסוי

    שלום לך, 1. שמרים הם פטריות (ולא "מורכבים מפטריות"). 2. תפיחה כותבים עם ת. 3. לאמוד מהמילה אומדן (ולא מהשורש ע-מ-ד) כותבים עם א. 4. ילד בן 10 יתקשה לקשר בין השמרים שבבקבוק, הקצף והבלון שהתנפח לבין "החורים שבלחם". הוא עלול אפילו לפתח תפיסה שגויה ולהתיחס ללחם כאל מזון "בשרי". לכן, חשוב מאוד לקשר בין מה שכל כך ברור לך לבין הניסוי ולהראות גם חתיכת בצק בזמן תהליך התפיחה. בהצלחה!

    רותם     28.09.12

  הוספת תגובה חדשה

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של חוגל
לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.