מאמרים וכתבות

היום אני לא הולך לחוג

מאת: ליאת עיני    30.10.13
מה עושים כשהילד לא רוצה להשתתף בחוג? בדקנו עם המומחים מהי הדרך הנכונה לפעול לטובתו של הילד

  הוספת תגובה חדשה

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של חוגל
לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.


 

  שלח לחבר

שלח את המאמר ל -





מה עושים כשהילד לא רוצה להשתתף בחוג ובאילו מקרים כדאי להתעקש איתו? בדקנו עם מומחים בתחום מהי הדרך הנכונה לפעול לטובתו של הילד

אם תעברו אחר-הצהריים בגינות השכונתיות סביר להניח שתשמעו שיחות של הורים על חוגים - לאן הם רשמו את הילד, האם לחוג אחד או יותר, איך המדריך והאם הילד משתף פעולה. כולנו רושמים אותם לחוגים כי נראה שזו אינטראקציה טובה לילדים ובאופן כללי הם לומדים ומשפרים יכולות, אבל לא לכל הילדים מתאימה שיטת העדר וצריך לבחון טוב את הדברים ולהיות בעיקר קשובים לילד.

"חוגים מהווים פתח לבחון יכולות ולמצוא את הכישרונות היחודיים של הילד, מה שמחזק את בטחונו העצמי והאמונה בעצמו, אומרת נגה בירן, מנחת קבוצות הורים בכירה מהמרכז להורות ומשפחה בסמינר הקיבוצים. "וכמובן הם מהווים הזדמנות להתנסויות מגוונות וחוויות כייפיות ומהנות עבור הילד".

למרות חשיבות החוגים להתפתחות הילד, בירן סבורה כי הלכנו קצת רחוק מדי עם כמות החוגים והאטרקציות. "הרבה יותר חשוב זמן איכות עם אמא, אבא והאחים מאשר להספיק עוד ועוד חוגים. ככלל לא הייתי מעמיסה חוגים, במיוחד בגילאים הצעירים וכן הייתי משאירה זמן למפגש עם חברים ולפעילות משפחתית משותפת. גם לאכילת ארוחת ערב משותפת עם כל המשפחה ולעזרה עם מטלות הבית יש ערך ותרומה לילד. כך שבאמת חוג אחד או שניים נראה לי מספיק בהחלט. אם אנחנו שולחים ילדים לחוגים ממקום של לחץ וציפיות גבוהות זה לא עושה טוב לילד והוא עלול להתחיל לסרב או להפוך לילד שמרצה אותנו ומוותר על רצונותיו, ואת זה אנחנו לא רוצים".

טיפול בקשיים חברתיים

כמעט כל הורה נתקל בסירוב של הילד ללכת לחוג מדי פעם או באופן קבוע. במצב כזה חשוב לשים לב לכמה דברים: "כאשר לילד ישנם קשיים חברתיים או שהוא כמעט לא יוצא מן הבית, החוג הופך להיות קריטי, מציין רועי שופן פסיכולוג קליני מומחה. "מאחר ובבית ספר ילדים בקלות יכולים לא לנהל אינטראקציה או לנהל אינטראקציה שטחית. יש לחייב ילדים עם קשיים חברתיים ללכת לחוג, גם אם זה כרוך במאבקים ובסנקציות. הדגש צריך להיות על חוגים שבהם יש אינטראקציה חברתית כגון ספורט קבוצתי, תנועת נוער וכדומה, ופחות על חוג שחייה, מחשבים או טניס שהם יותר אינדוידואלים".

אלמנטים נוספים ששופן ממליץ לתת עליהם את הדעת הם הצורך הפיזי של הילד להיות בתנועה ולהזיז את הגוף והצורך להיות בחוץ ולהיחשף לשמש ולאוויר, צרכים שהם קריטיים להתפתחות תקינה. גם לקושי התפתחותי החוג יכול לתת מענה - "ילד עם קושי בלהביע כעסים שבדרך-כלל מרצה או צייתן ירוויח מחוגים של אומנויות לחימה. ילדים עם חרדות חברתיות מרוויחים מחוגים כגון צופים או חוגי דרמה ומשחק ולכן חשיבותם".

ומתי עדיף לא ללחוץ על הילד ללכת לחוג?

"ילדים שנמצאים בצהרון עד ארבע או חמש וחוזרים עייפים, אחרי המון גירויים, פעילויות ומצבים חברתיים שאיתם התמודדו כל היום, לעיתים רק יחפשו את הפינה השקטה בבית כדי לנוח ולהירגע", אומרת בירן. "כך שחשוב להתייחס למצבו הרגשי ולתקופת חיים בה נמצא הילד. אם ילד לא רוצה ללכת לחוג ולא מוכן לנסות הייתי מציעה להניח לו בשלב ראשון ולנסות לברר למה הוא לא מעונין. בהמשך תמיד אפשר להציע לו חוג או לחכות שזה יבוא ממנו והוא יבקש להצטרף לחוג שמעניין אותו או שכל החברים שלו הולכים. צריך לזכור שהשתתפות בחוג היא לא חובה ולא נורא אם יחכה לשנה הבאה. אם אנחנו רואים שילד לא רוצה ללכת לחוג כי הוא חסר בטחון או חושש להיכשל, כדאי לנסות לעודד אותו, להזמין חברים להגיע ביחד, או לנסות למצוא חוג או מדריך שיצליח להתחבר אליו".

מה לגבי ילדים עם בעיות קשב וריכוז?

שופן: "כאן נכנסים שני גורמים, האחד הוא שילדים שלוקחים ריטלין סובלים הרבה פעמים מאפקט הריבאונד של ירידת השפעת הכדור אחר-הצהריים, ופעילות ספורטיבית עוזרת לנטרל את האפקט. היא מסייעת לילד ההיפראקטיבי ומרגיעה אותו מכיוון שהוא שורף הרבה אנרגיה. כמו-כן, ילדים עם בעיות קשב וריכוז מרגישים הרבה פעמים לא מתאימים ונחותים, וחשוב למצוא להם חוג שיהיו טובים ויצליחו בו כדי שתהיה להם חוויה של הצלחה".

  הוספת תגובה חדשה

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של חוגל
לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.