מאמרים וכתבות

יציאה ויצירה בנוף הפתוח

מאת: תמי אלקון-לורברבוים    30.09.09
רעיונות לציור ויצירה באוויר הפתוח.

  הוספת תגובה חדשה

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של חוגל
לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.


 

  שלח לחבר

שלח את המאמר ל -




מתי לאחרונה יצאתם לנשום אויר בנוף פתוח, עצרתם להתבונן על נחל זורם, לשוטט על תל ארכיאולוגי בקרבת מקום מגוריכם, להביט מחורשה מיוערת באזור ההר לכיוון החוף,
או כל פעילות שהיא שמרחיקה אותנו מעט מהמתחים והלחצים שבשגרת יומנו?!
כמדריכה לשעבר בחברה להגנת הטבע, ובעוד פרויקטים לחינוך סביבתי, שעוסקת כבר מעל עשרים שנה באמנות, אני מנסה לשלב היכן שאוכל בין שתי אהבותיי השונות, לטבע ולאמנות, ובמאמר הבא אציע מספר רעיונות מרעננים...שעשויים להוות פתרון לחיפושיכם אחר רעיון מקורי, וכן להוות דרך לחיבור חדש ומהנה בין אדם ונוף.. שכן, כפי שאמר אחד מאבות השירה שלנו.."האדם אינו אלא תבנית נוף מולדתו" (שאול טשרניחובסקי)

אם נשקיף קלות אל תולדות האמנות, יסתבר לנו, שציור בנוף לא היה מנהג רווח ומקובל במשך מאות רבות של שנים. מלבד מספר דוגמאות בודדות של ציורים בהם הנושא הוא נוף, עד למאה ה-19..הנוף מתואר ברוב כרקע לדמויות בציורים..או שכלל לא מתואר בהם,
תיאור מוקדם מופיע באמנות מצרית, של בריכה ובה ציפורי מים..הבריכה מוקפת עצים...ומתוארת באופן סכמאטי ולא אשלייתי, במשך השנים לא מופיע נוף כנושא מרכזי בציור כי אם כרקע בצד וזאת בעיקר מהרנסנס והלאה (מאה 14 לספירה).
גם שם יש מספר דוגמאות בודדות לנוף כנושא....בספר השעות היפות של הדוכס דה ברי, ובתיאורי ערים באיטליה..אך בעיקר כרקע לתיאורים נוצריים ואו מיתולוגיים...הנוף מעט הזוי ואלגורי ונראה שאינו מבוסס על התבוננות מעמיקה.
במאה ה- 19, חל שינוי בגישה לנוף באמנות, לא אכנס כאן למגוון הסיבות אך אזכיר קשר לזרמים תרבותיים שהשפיעו על כך..הנטורליזם, הריאליזם והרומנטיקה. אמנים כויליאם טרנר האנגלי וכמילה הצרפתי הרבו לצייר תיאורי טבע ונוף, מתוך התבוננות.
אך למעשה מי שהעלה על נס את תאור הנוף כנושא חשוב ומרכזי באמנות הם האימפרסיוניסטים...מונה, בעיקר ואחר כך..ואן גוך הפוסט אימפרסיוניסט, אמני הזרם כחלק
מהמניפסט שלהם ראו ביציאה לטבע אלמנט של חדשנות ועינין.

ציור בנוף...
להלן מספר דוגמאות להתייחסות מכיוון שונה לציור בנוף:
-'זום אין' ו'זום אווט'...בציור..מבט המראה התקרבות והתרחקות אל נושא הציור..המובא באותו פריים. לדוגמא שיח ורדים קרוב..ומאחוריו הרים רחוקים.
-מקצב בנוף, להתבונן על המקצבים הנוצרים בסביבה..של חורשה של נוף ובו שדות או כל מפגש בין מבנים ושדות פתוחים. הדגש בציור הוא אל החזרות והריווחים הקיימים בנוף..
-שילוב של ציור באקריליק עם רישום גרפי....הנחת קווי רישום ע"ג צבעי אקריליק רטובים..ויצירת מפגש מרגש בין קו לכתם..יכול להיות ממש מרגש במפגש עם נוף מדברי או נוף פתוח אחר..... (או על בד או על נייר / קרטון או אחר)
ציור נוף עשוי גם להתאים לפעילות חד פעמית...ולהיות מהנה וחוויתי.

פיסול בחומרי טבע.
יצירה בנוף היא דבר מתבקש, משום היותו ראשוני ובלתי אמצעי, בהתייחסות לסביבה הוא היצירה בתלת מימד. אמנים משנות השבעים של המאה העשרים...הגיבו לנוף בפיסול ובאמנות מסלול דוגמת זו של קריסטו, ריצ'רד לונג ושל עזרה אוריון הישראלי.. עם קבוצות ניתן ליצור במספר אופנים בנוף..
-פיסול באבנים קטנות וחלוקי נחל בלוויית ספלולים, אצטרובלים...עלים יבשים..נוצות ועיניים זזות...וחומרי יצירה כשאריות סול פקקי שעם וחומרי מחזור שאפשר לצרף מהבית...מומלץ להביא גם צמר לעזרה בהדבקת החלקים המעוגלים עם דבק על בסיס טרפנטין.
-יצירת פיסול גדול מימדים מחומרי מחזור וטבע באמצעות קשירה בחוטי ברזל ויציקת בטון.
חשוב - לא לקחת מחומרי שמורת הטבע האסורים...!

מומלץ מאוד לגוון אפילו בפעילות של חוג יצירה ..ביציאה מהשגרה ויצירה במקומות טבע בקרבת מקום מגוריכם..אני מרבה לגוון את הפעילות באופן שכזה וההנאה תמיד מובטחת.


  1. jj

    nnk

    lea     30.07.19

  הוספת תגובה חדשה

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של חוגל
לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.