שבעה כללים להופעה מנצחתמאת:
בתיה בנדל 28.10.09
גם אם איננו שחקני תיאטרון, כולנו מוצאים עצמנו על במות בחיים האמיתיים, מנסים להעביר מסר: עורכי דין בבית משפט, אנשי עסקים בפרזנטציה, בכיתה, בחיי היום יום, עם בני הזוג ובכל משא ומתן ומפגש.
מה אנחנו צריכים כדי להשיג הופעה מנצחת כשאנחנו על "הבמה"?
בתיה בנדל, מנהלת בית הספר למשחק ומנהיגות stage - הבמה מגלה לנו את הסוד.
1. שפת גוף
עלינו להכיר את עולם התקשורת הלא מילולית ולהיות מודעים למה שקורה שם. כאשר אנחנו נמצאים באינטראקציה עם אחרים נראה לנו שמשום שאנחנו מדברים, התקשורת היא מילולית, בפועל בנוסף למילים, יש גם התרחשות רבה של שידור וקליטה של מידע בשפת הגוף וזו יכולה להיות עצמאית ולא קשורה לדברים הנאמרים במילים.
לשפת הגוף עוצמה רבה. היא חושפת את מה שאנחנו מרגישים באמת! הגוף לא משקר.
מרכיב חשוב בתקשורת הבינאישית הוא החיבור האנרגטי, השיחה האמיתית. חשוב לזכור - החיבור האמיתי בין בני אדם לא נעשה באמצעות מילים בלבד.
2. הקשבה
להקשיב לפרטנר באמת ולתת לו את ההרגשה שאני מקשיב ומבין אותו. מתי בפעם האחרונה הרגשת שמקשיבים לך באמת? מבינים ומזדהים איתך? זה כמעט ואינו קורה. על פי רוב, נוטים אנשים לומר את מה שיש להם, הם שומעים אמנם את בן שיחם, אבל רוב האנשים משתמשים בדברים של הפרטנר המדבר בכדי לעורר אסוציאציות פרטיות שלהם, כדי שיובילו לסיפורים נוספים שלהם.
לפעמים אנחנו מרגישים שבן שיחנו משתמש בנו כדי לפרוק את אשר על ליבו, זאת אומרת הוא מקשיב לעצמו יותר מאשר לנו. להקשיב באמת, משמעו להיות שם עבור מישהו אחר, לקלוט מה שהוא אומר בכל הרמות: מילולית, גופנית, אנרגטית והכי חשוב, לשדר: אני איתך, מבין ומזדהה.
3. לשדר שמחת חיים
כולנו אוהבים להיות בחברת אנשים שמחים, כאלה שמרגישים טוב ונותנים לנו הרגשה טובה. לצערנו לא כולנו נמצאים במצב כזה כל הזמן. האם ניתן להביא את עצמנו למצב של שמחת חיים? כדי שנעלה על "הבמה" כשאנו במיטבנו. כדי להגיע לשמחה, עלינו להתחבר לילד הפנימי, למעיין השמחה הפרטי שלנו, למעיין העוצמה הפנימית, לגורמים הכי אנושיים ולעולם הרגשות והדמיון.
4. להשפיע על אנשים
מעין נובעת היכולת להשפיע על אנשים? האם זוהי כריזמה בלבד או שזו יכולת נרכשת? האם מוכרים לי מצברים שבהם הייתה לי השפעה על אנשים? אם אדע להקשיב, לקלוט מצבים רגשיים ולקלוט תדרים אנרגטיים, אוכל לשדר מה אני מרגיש והאחר יתייחס לכך ברצינות.
5. להיות מקורי ויצירתי
חשוב להיות יצירתי, מקורי ומפתיע, לספר סיפורים בדרך מרתקת. המוכר והצפוי כבר לא "עושים לנו את זה". הקהל מצפה לריגושים ולהפתעות. אם נהיה יותר יצירתיים, ספונטניים, ונציג עצמנו בדרכים מקוריות נוכל להפתיע את עצמנו ואותם. אחד האמצעים לכך הוא סיפור, כולנו אוהבים להקשיב לסיפורים מעניינים ומרתקים. סיפור טוב לוקח אותנו על כנפי הדמיון למקומות מקסימים, מי שיודע לספר סיפורים יידע לגעת יש בלב וברגש של המאזין, להעביר מידע ומסרים בדרך מרגשת ומשעשעת לפי רצונו.
6. להשפיע על מצבים- לשכלל את החיישנים
חשוב להיות זריז בזיהוי התרחשויות ומצבים, כאשר נהיה מאומנים בזיהוי ההתרחשויות מעל לפני השטח ומתחתיו, תשתפר היכולת שלנו להיות זריזים בתגובותינו וכך נוכל להשפיע על המצב ולהוביל את הסיטואציה לכיוון הרצוי לנו. להוביל ולשלוט בקהל פירושם לא בהכרח - להכתיב. לפעמים נבחר להיות חלשים, פסיביים ולא יוזמים כשיהיה לכך יתרון משמעותי.
7. להיות כריזמטי ולהוביל אנשים
היכולת שלנו למגנט אנשים, לחבר אותם אלינו כשותפים למשיכת העגלה, היא יכולת מנהיגות. מנהיגות היא קודם כל תופעה רגשית, את המנהיג אנחנו מרגישים, מעריצים ויש לנו אמון ואמונה בו, לכן תהיה רכישת כישורי מנהיגות משולבת ברכישת כישורים אישיים בתחום הרגשי.
המאמר לקוח מתוך הספר "במה להצלחה" מאת בתיה בנדל בהוצאת קוים.
הדפסת
מאמר