סוד הסדנאות החוויתיות בקבוצהמאת:
נעמי מילר 28.12.09
קבוצה הינה גוף בעל פוטנציאל רב עוצמה, המכוון להנעת תהליכי גדילה והתפתחות.
גילוי, זיהוי ומתן ביטוי לכוחות של הפרטים הפועלים בקבוצה, על ידי הכוונה מקצועית - בתוך מיכל בטוח, מאפשר קידום והעשרה אישית.
סוד הסדנאות מתאפיין בשינוי דרכי ההדרכה, הלמידה והיצירה בקבוצה.
בסדנאות החווייתיות בקבוצות נערך "מסע" הכרות עם עולמם הפנימי של המשתתפים
להשגת: מודעות עצמית, תובנה, סדר חזותי ומילולי, בטחון, הרפיה, הקניית ידע באמנות והרחבתו.
בסדנאות, נבחנות מטרות בין- אישיות: הכרת האחר, צרכיו וייחודיות של כל אחד מהפרטים בקבוצה,
פיתוח תקשורת מילולית ולא מילולית, העצמת שיתוף פעולה ומעורבות בפעילות קבוצתית,
בניית תמיכה חברתית, אמון ומתן ביטוי לרגשות ולקונפליקטים וכן פיתוח שפה אומנותית אישית בדרך
ייחודית.
מטרת ה"מסע" בסדנאות היא להעשיר את העולם הפנימי ,יכולת הביטוי, ההתבוננות וההקשבה של
הפרט לעצמו ולסובב אותו, תוך התנסויות מעשיות בשילוב אומנויות: בכלים מוזיקליים, אמצעים
אלקטרוניים, צילום, כלים מאומנות פלסטית, דמיון מודרך, סיפור והעלאת זיכרונות.
שימוש בטכניקות רבות על מצעים מגוונים כגון:מתכת, זכוכית, בדים, נייר ועוד... מפגיש ומגרה את
המשתתף עם יכולת היצירה הטמונה בו.
על ידי הדרכה מקצועית, עידוד וביקורת בונה, ניתן לגדל ולטפח בכל אחד את יכולת ההתבוננות ועשייה
אומנותית, מקורית ואישית.
בכל אחת מן הסדנאות נבחר ומודגש אספקט שונה, בנוסף להשגת המטרות המוזכרות לעיל.
1. "הדינמיקה של הצבעים – צבעים כדימוי וצבעים בדמיון"
מושג "הצבע" מהווה מרכיב עיקרי בסדנא זו. לצבע פנים רבות, "הצבע הוא לשד החיים עצמו", כדברי בודלר, ואכן התמקדות באספקטים נבחרים של הצבע, בתולדות תורת הצבעים, במקורות הטבעיים שלו, בתכונות פיזיקליות והשפעותיהן על החשיבה, הרגש והרחבת ידע תיאורטי מאפשרים "לדבר בצבעם ולצייר במילים". היכרות עם דינמיקה ייחודית של הצבע והשפעתה, תוך פירוק והרכבה של צירופי צבעים ומפגש עם מושג הארכיטיפ- כקשר עמוק וקדום בין תרבויות ובני האדם, מאפשר לעמוד על התייחסויות אישיות עם עולמם הפנימי-הצבעוני של הפרטים בקבוצה. זוהי חוויה חדשה, המאפשרת ניהול דיאלוג לכל אחד ואחד עם עצמו ועם הזולת מתוך עולם צבעוני חדש ומרתק.
2."נופים פנימיים חבויים ונחווים"
גילוי ומפגש עם "נופים" פנימיים וחיצוניים, חבויים ונחווים במודע ובתת מודע כאחד מנחה את העבודה בסדנא זו.
פיתוח והעשרת יכולת ההתבוננות, הפנמה והעלאת החוויות מתאפשרת על ידי האזנה למקצבים והתרחשויות העולות מבחוץ ומבפנים בעזרת רישום בפחם, גרפית וצבעים תעשייתיים.
חיבור בין ההתבוננות, החוויה והביטוי האישי, כמו גם אבחון ואבחנה בחיבורים קוגניטיביים ורגשיים בעת היחשפות לנופים זהים ושונים “מאלץ” את המשתתפים לצאת, לעיתים, אל מחוץ למרחבים הסגורים –אל הטבע.
3."אני אתה וכל האחרים"
העבודה בסדנא מתפתחת מעבודה פרטנית, לעבודה בזוגות, בקבוצות קטנות (3-4 איש) ולבסוף לעבודה של כל הקבוצה. ה"אני" המכיל את עצמי וההתייחסות אל ה"אחר" בעזרת כלים אומנותיים ושפה גשטלטיאנית מאפיין את העבודה בסדנא. הדגש על השגת מודעות עצמית, זיהוי הקושי וההעצמה, מפגש עם צרכים, תסכולים, חידוד גבולות והבלטת השוני על מנת ללמוד לקבל את הקרבה ואת המרחק של עוינות או חברות בקבוצה, מתאפשר למשתתפים למצוא את מקומם בתוך "מיכל" בטוח של הקבוצה.
4.אובייקט- סובייקט, "הנוכח הנעדר" ( עבודה בתלת מימד)
ההתמקדות בתהליך של הוצאה מהכוח אל הפועל של מסכת "התמונות" החבויות באובייקט כלשהו ולפתוח את "מגירותיו", מלווה את המשתתפים בסדנא. התערבות, ולו הקלה ביותר, מטביעה חותם אישי על האובייקט והופכת אותו מיידית לסובייקט. האובייקט המקורי יוצא מתפקודו הראשוני והופך ליצירתו הסובייקטיבית של יוצרו החדש.
תהליך ההתערבות הוא תהליך פורה ומפרה כאחד. זהו תהליך של יצירה וגילוי יצירתיות.
על מנת לעבור תהליך זה, יש צורך לעורר גירוי, סקרנות, הזדהות וחיבור רגשי.
ההתנסויות המעשיות בהבעה יצירתית המלוות את המשתתפים בכל הסדנאות הנ"ל, תוך הכוונה ושמירה
על עשייה מבוקרת ומפרה, מהוה את הכוח הגלום בתהליכי העבודה בקבוצות.
נכתב ע"י נעמי מילרM.A. תרפיסטית גשטלטיאנית בהבעה ויצירה אוניברסיטת לסלי בוסטון ארה"ב,
בוגרת בצלאל, מורה מוסמכת בכירה-מכללת בית ברל מדרשה לאמנות.
לפרטים נוספים אפשר להכנס לאתר של נעמי בכתובת:
http://naomimiller.co.il
הדפסת
מאמר