חוגים, סדנאות, קורסים, הפעלות, שיעורים, פעילויות אתגריות ועוד.

טיפים להופעה מול קהלמאת: ירון בוני    28.01.10

דירוג:

טיפים להופעה מול קהל אחד ההיבטים שהופכים את העיסוק בתחום האמנות לקשה, בעיקר מבחינה מנטאלית, הוא החשיפה של האמן ויצירתו בפני הקהל. אמנים רבים, אם מתחום התיאטרון והבמה ואם מתחומי הכתיבה, מוצאים עצמם לא אחת משקיעים ביצירות את כל מרצם, מתוך רצון אמיתי לשמח, לרגש, או להעביר מסר, אך בצד יצירות שזוכות לשבחים, ישנן גם יצירות שזוכות לביקורות לא מחמיאות. אמנות ההופעה החיה מול קהל היא הקשה ביותר. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שהאמן חשוף לביקורת ישירה מהקהל ובזמן הווה. מצאת חן בעיני הקהל- הקהל יגיב במחיאות כפיים, יצחק, יתפעל או יביע רגש במקום שרצית. לא מצאתם חן- הקהל יעזוב, או במקרה הגרוע יישאר ויביע דעתו באופן מילולי תוך כדי המופע עצמו... את הטכניקות שפיתחתי להופעה מול קהל חי למדתי במשך 10 שנים של ניסיון באמנות עם הביקורת הקשה והישירה ביותר: סטנד-אפ. הדרישה לרתק את הקהל ובמקביל לגרום לו לצחוק כל מספר שניות אינה משימה פשוטה, בעיקר כשאתה מופיע בפאבים ואתה צריך להתחרות באלכוהול, טוגנים והורמונים. לשמחתי במהלך השנים הללו התברכתי ב-"סביבת לימודים" מצוינת: אם זה מועדוני הסטנד-אפ בת"א, אנשי מקצוע (בראשם עמירם גרוס) וקולגות כישרוניים. לפניכם כמה עצות מניסיוני: להיכנס לתפקיד להיות אמן מקצועי משמעו להתייחס להופעה שלך על הבמה בצורה מקצועית, למה הכוונה ? אתה מחויב לעשות את המקסימום בכדי להצליח במשימה שלך ! ואם זה אומר שבכדי להצליח אתה צריך לשנות פאזה - ולהיות יותר אנרגטי / נלהב יותר וולגרי /או יותר עדין בהתאם למסר שאתה מעוניין להעביר – זה מה שאתה צריך לעשות ! מוזר ומחמיא לי כשאנשים שמכירים אותי במציאות ובשלב מאוחר יותר מגיעים להופעות שלי משתוממים לראות שני אנשים שונים כביכול. כאשר אתה על הבמה אתה מחויב לתת שואו, להיות פרפורמר. אתם חושבים ששדר חדשות שומר על שפה גבוהה וארשת ממלכתית גם מחוץ לשידור ? אני בספק. ההופעה בפתח- איך מתכוננים? לאדם הממוצע שאינו עוסק בתחום אמנות הבמה, הופעת סטנד-אפ נראית דבר מאוד פשוט, כל מה שנדרש זה לדייק במקום ובזמן שנקבע לו למופע, לעלות על הבמה לספר את הבדיחות- הקהל צוחק ומוחא כפיים - וזהו, ההופעה מסתיימת והסטנדאפיסט יכול לחזור לעיסוקיו השונים. התיאור הנ"ל רחוק מאוד מן המציאות ! למעשה הכנה מקצועית להופעה מתחילה מספר ימים לפני המועד האמור ובמידה ומדובר בהופעה ייחודית נדרש אף זמן ארוך מכך. הכנה מקצועית להופעה כוללת היבטים רבים: התאמת החומרים לקהל הספציפי, התאמת המופע למיקום ההופעה (הופעה במקום קטן אינטימית יותר מהופעה במקום רחב וגדול), שילוב המופע והאמן בערב האירוע, במידה וההופעה אינה החלק המרכזי באירוע וכמובן מנוחה פיזית והכנה מנטאלית להופעה זו. בכל עיסוק או סיטואציה הכנה יסודית הוא תנאי הכרחי להצלחה והכנה מוצלחת משאירה מינימום מקום לטעויות, על אחת כמה וכמה כשמדובר בהופעת סטנד-אפ, בה דקה אחת של איבוד ריכוז יכולה לעלות לך בהופעה עצמה. מהניסיון שלי, ההכנה הכי טובה להופעה- היא עוד הופעה ! תהנה לא משנה באיזה תחום הנך עוסק, כאשר אתה ניפגש עם אדם הנהנה ממשלח ידו, זה נראה לעין ומורגש: הוא מקרין זאת בסגנון הדיבור וצורת ההתנהגות, שפת גוף דינאמית, שמחת חיים והתלהבות. קל וחומר כשאתה עומד על במה. זוהי סיטואציה בה אתה נבחן בכל שנייה ושנייה על ידי הקהל: חוסר חשק, היסוס, חוסר ביטחון: הקהל רואה הכל, אינך יכול לרמות. אבל אל דאגה, אם אתה נהנה מעצם החוויה של הופעה בפני אנשים ושיתוף הקהל גורם לך סיפוק ואושר- תכונה זו לא תחמוק מעיני הקהל. לפעמים אנחנו שוכחים ליהנות מהעיסוקים בהם בחרנו. לא משנה אם אתה עוסק בתחום אמניות הבמה או בתחום אחר, חשוב שתלמד ליהנות, לפעמים גם על חשבון "מקצועיות", בסופו של יום זה יתרום לך יותר, גם מבחינה מקצועית. הכותב הוא סטנדאפיסט ותסריטאי ומעביר סדנאות סטנד-אפ
הדפסת מאמר