חוגים, סדנאות, קורסים, הפעלות, שיעורים, פעילויות אתגריות ועוד.

קואוצינג בשרות הילד סדנאות העצמה לילדיםמאת: נושי (רינה) יפה    02.08.10

דירוג:

מי הם הילדים שלנו? האם גם אתם רואים בילדיכם אדם שמימדי גופו אמנם קטנים אך הוא כמונו אדם סקרן הרוצה לגלות את העולם והוא בעל שאיפות לגבי עתידו? האם גם לכם ברור שלמרות גילו הצעיר ילדכם שואף להיות אדם בעל יכולות תקשורת גבוהות ומשפיע על סביבתו? האם גם לכם חשוב לגדל ילד פתוח ואמביציוני שמאמין כי יוכל לעצב את העולם ע"פ החלומות שלו? סדנאות העצמה (COACHING) לילדים נועדו לספק להם כלים להעצמה אישית ולחיזוק האמונה שלהם בעצמם ובעוצמות הטמונות בהם. מטרתן היא לאפשר לילדים לחקור ולהכיר את עצמם, לבדוק את נקודות החוזקה שלהם, לעצב לעצמם עתיד מיטבי ולחזק את אמונתם ביכולתם להגשים כל מטרה שישאפו אליה. למה זה נקרא אימון? כי בדומה לאימון של השריר או השכל או היכולות שלנו, המתפתחים ע"י תרגול ועשייה, כך מתחזקת גם ההקשבה לחוכמה הפנימית שלנו, ע"י תרגול ועשייה. ניתן לאמן ילדים להקשיב לחוכמה הפנימית שלהם. ככל שילד (וגם האדם הבוגר) שואל את עצמו יותר שאלות הקשורות בו כך הוא מבין את עצמו טוב יותר. מתוך מפגשי העצמה עם ילדים ובני נוער ומתוך שאלונים שנשאלו הילדים על עתידם ושאיפותיהם עולה מסקנה אחת ברורה: כל ילד מעוניין לבחור עתיד מיטבי עבור עצמו. הרצון ללמוד ולהגיע להישגים טבוע בילדינו. הם סקרנים ובעלי מוטיבציה גבוהה מטבעם. רוב הילדים בגיל ביה"ס היסודי, רוצים לדעת יותר ולהעצים את הכישורים שלהם. אז מה קורה בדרך? המפתח לבוגר חסר מוטיבציה הוא חוסר אמונה של הילד בעצמו וביכולותיו. כאשר הילד איננו מאמין שהוא יכול הוא לא מעז, כאשר הוא איננו מעז הוא לא מאותגר ואז איננו מפתח את כישוריו ויכולותיו. כך נוצר מעגל אמונה שקרי. המעגל הנכון הוא: "לא בגלל שהדברים קשים איננו מעיזים. בגלל שאיננו מעיזים הם קשים" בספרם "להתבגר עם אינטליגנציה רגשית" מספרים המחברים (פסיכולוגים העובדים עם מתבגרים) כי ילדינו עסוקים בין השאר בחיפוש תשובות לשאלות הבאות הנוגעות להם, כמו: כיצד אני יכול/ה להבין מי אני בהווה ומי אהיה בעתיד?כיצד אני יכול/ה לטפח מערכות יחסים חיוביות? כיצד אני יכולה/ה לפתח כישורים שיעזרו לי להתמודד עם אתגרים, בעיות, החלטות ואפשרויות? כיצד אני יכול לפתח זהות חיובית ובונה? בתיאוריית השלבים של הפסיכולוגיה ההתפתחותית טוען אריק אריקסון כי שלב גיל בית הספר הוא שלב של יצרנות וחריצות לעומת רגשי נחיתות : "בשלב זה ההתפתחות התפיסתית של הילד הופכת למרכזית. זהו שלב הלמידה: הילד מוצא את עצמו בתוך מסגרת חברתית מחוץ למשפחה. תקופת הלימודים בבית הספר מאופיינת בהישגיות וברכישת ערך עצמי. הדמויות המשמעותיות בשלב זה, מלבד המשפחה, הן בית הספר, החברים, המורים, והסביבה איתה נמצא הילד במגע. הילד מתמודד עם משימות שבית הספר מטיל עליו - בתחומים גופניים, חברתיים ואינטלקטואליים... מעבר שלב זה באופן חיובי יוליד אצל הילד מיומנויות חשובות. ההצלחות במשימות אלו ייצרו תחושת ערך עצמי גבוה, יכולת ומסוגלות עצמית, ואילו אם הילד לא יצליח, יחוש רגשי נחיתות וחוסר מסוגלות עצמית, וירגיש את עצמו כמי שנידון לבינוניות או פגימות, ויחוש חוסר מקום בחברה." סדנאות ההעצמה לילדים מבוססות על עקרונות הפסיכולוגיה החיובית ועל האמונה כי בכל ילד טמונות עוצמות גדולות. תפקיד הסדנא הוא לתת ביטוי לאותן עוצמות. כחלק מהסדנא ילדים מספרים על הישגים שהשיגו בעברם. כל הישג מקבל התייחסות חיובית, כך אנו מעצימים את חווית ההצלחה שנגרמה לילד. האמונה הבסיסית היא כי "אנחנו הופכים למה שאנחנו מדמיינים". ומתוך אמונה זו נובעת השאיפה לגדל ילדים בעלי דימוי וערך עצמי גבוהים יותר, שחלומותיהם ושאיפותיהם ניצבים על שלב גבוה יותר בסולם החיים. איך זה עובד? מאמן הסדנא מעורר את הילד להיכנס פנימה אל תוך עצמו ולחפש: מי אני? הוא תומך בילד לספר על החלום שלו לגבי עתידו (לטווח הקצר או הארוך). הוא מכוון את הילד למצוא בעצמו יכולות ועוצמות הטמונות בו. המאמן יניע את הילד למצוא סביבות תומכות עבורו שיסייעו לו בהמשך לצעוד בכיוון של הגשמה של החלום שלו, והחשוב ביותר המאמן נוטע בילד את הידיעה כי הוא מסוגל להגשים כל מטרה שהוא יציב לעצמו. הורים ומחנכים המאמינים כי הבחירות בחיינו נתונות בידינו ואנחנו הם האחראים להן, ומעוניינים להעביר את המסר החשוב הזה לדור ההמשך, מוזמנים לבדוק מקרוב את סדנאות ההעצמה לילדים. הסדנאות הן חווייתיות, הלמידה מרגשת ונעשית תוך כדי משחק והתנסות.
הדפסת מאמר