חוגים, סדנאות, קורסים, הפעלות, שיעורים, פעילויות אתגריות ועוד.

המילה המושרת מאת המורה לפיתוח קולמאת: ענת טוביה    18.11.10

דירוג:

מערכת הדיבור היא מערכת מרתקת אשר מיוחדת לאדם, רק הוא מסוגל לבטא את קשת הצלילים הנקלטים באוזניו. הוא היצור היחיד בעל כל האותיות. בזכות המערכת הזו יכול הוא להעביר רעיונות מורכבים ביותר. זמרים וכל מי שעסוק במלאכת הזמרה והדיבור הם אותם אנשים ששולטים ברמה גבוהה מאד במערכת הקולית. למערכת זו ישנם עומקים רבים ומדרגות רבות. אפילו לאחר שהפכנו לזמרים מקצועיים –כאשר אנו שמחים שבכל רגע נתון נפתח את פינו וקולנו יהיה שם לפעול כרצוננו , אפילו אז – ישנם שלבים רבים של עבודה – על מתיקותה ומצלולה של המילה ועל התדר שהיא מעבירה. אנחנו ממש צריכים ללמוד להתאהב במילה – להפוך אותה לעולם ומלואו. אם כך, לאחר שסיימנו לעבוד על השיר ברמה הטכנית ואנחנו נרגשים ושמחים שסיימנו את השיר ללא תקלות ובצורה יפה. זה הזמן לצלול פנימה. לקחת מילה ומילה באופן נפרד. להבין את השיר לעומקו מבחינה טקסטואלית. ליצור תרחיש היסטורי ליצירה שלנו – שממנו נוכל בזמן הופעה לשייט. כיוונים לעבודה: - לשיר את השיר באיטיות. (לשים לב למערכת ההגיה- להקפיד על נקודות החיתוך. איזו אות תחת איזו תנועה היא מופיעה ואילו אותיות ותנועות באות לפניה ואחריה). כאשר נעשה זאת בריכוז נחדור לתוך מצב תודעתי חדש ונחווה את השירה שלנו באופן חדש. המערכת תתורגל לעבוד על פראזה קצרה מאד ותשתחלל במשך התרגול. היא תלמד מעצמה איך לפעול בצורה היעילה ביותר ואז לאנרגיה יהיה חופש לפעול דרך המערכת הנוקשה יותר. - הבנה. עלינו להבין את השיר במובן הרחב ובבחירת המילים והמשפטים. מדוע המשורר או הפיזמונאי , בחר דווקא במילה זו , עם איזו מילה היא מתחרזת. לו היינו מחליפים את המילה במילה דומה לה, איזו משמעות הייתה מתקבלת.. מה היא נותנת , מה כ"כ נכון דוקא במילה זו. לעיתים נגלה כמה אנחנו מעריכים את המשורר ולעיתים תתעורר בנו בקורת על היצירה. - העברית בולטת במיוחד בעומקה ונפלאותה כאשר ניקח ונשחק עם מיקום האותיות נגלה רבדים חדשים שיאירו לנו את משמעותה של המילה ככל שנתרגל לחוות אחדות גדולה יותר עם האותיות והמערכת הקולית, כך השירה שלנו תטביע חותם בקרב המאזינים. – עבודה מהסוג הזה בסופו של דבר נשמעת בחוץ. מדובר פה על חיבור עמוק למוסיקה ולמצלול העיצורים של השפה. מעבר לטכניקה מעולה שדרושה לזמר ולדובר המקצועי. יצירתיות. הבה נאפשר לעצמנו לשיר את השיר בהקשר מוסיקאלי שונה משמעותית מהמקור. נשנה את הגרוב, אף את משקלו של השיר. נדמיין במוחנו – אפשרויות של כלי נגינה שונים המלווים אותנו. איזה סאונד של כלי מתאים לשיר הזה, עקב הטקסט שלו והלחן המוסיקאלי. נשנה את הטמפו , נאיץ או נאט את השיר. רצוי גם לעשות שינוי בהפקה הקולית באזורים מסוימים (מתאים יותר לשחקנים, אשר מלבד קולם האוטנטי – צריכים לדעת להפיק צלילים וצבעים שונים מקולם כמגוון הדמויות אותן הן מגלמים.) - כתיבה. גם אם הנכם זמרים אשר מבצעים שירים של אחרים בלבד. חשוב מאד שתחוו תהליך של כתיבה. התהליך הזה יגרום לכם לאהוב את המילה ולהעריך אף יותר את השירים שאתם שרים או את השירים שנכתבים לכם. תדעו גם לבחור נכונה, מה מתאים לכם. להגיד משהו בהיר ועוצמתי בשיר, זו אומנות גדולה וככל שתעמיקו במחשבה על אומנות זו כך תהפכו לאומניים בעלי רובדיים ואיכויות עמוקות, לא תצליחו לשעמם את עצמכם או את קהלכם. שהרי קול יפה הוא נעים למספר שירים , אך ללא הנשמה שחוותה תובנות רבות. הדבר עלול לשעמם ולהיות להנאה קצרת טווח. ואנחנו הרי מעוניינים לעמוד בקשר עם קהלנו שנים ארוכות. טיפ לבחירת שיר - להופעה נלך ראשית כל על הטקסט. נקרא טקסטים של שירים שאנחנו אוהבים ונבדוק אם השיר מתאים לנו-מבחינת הרגש שבו, השקפת העולם, המקום שלנו בחיים או האירוע אליו אנחנו מתכוננים כגון טקס וכדומה. .בטח ניתן למצוא שיר שגם מבחינה מוסיקאלית וגם מבחינת הטקסט מתאים לנו. אחר כך כזמרים אנו צריכים להחליט (כתלמידים רצוי להתייעץ עם מורה- כי אין כמו אוזן ששומעת את הדברים מבחוץ) איזהו השיר המתאים להתפתחות הווקאלית שלנו. האם שיר קופצני מתיישב יותר טוב עם היכולות הווקאליות שלנו כיום , או דווקא בלדה, האם המנעד מתאים, אז נבחר את השיר המתאים לנו ביותר גם מבחינת העולם שהוא יוצר וגם מבחינת הווקאליות הדרושה לביצועו. שכן, בהופעה אנחנו רוצים להציג את המיטב שלנו. גם מבחינה ווקאלית אנחנו רוצים להיות מבריקים וגם החיבור שלנו לשיר צריך להיות מורגש ע"י הקהל שלנו. תיהנו ובהצלחה!
הדפסת מאמר